Overgange

Fra hjem til vuggestue:

Når barnet starter i vuggestuen afholder stuens personale en samtale med forældrene om barnets rutiner og behov for f.eks. mad og søvn, brug af sut og andre forhold som kan have indflydelse på barnets trivsel.

At starte i vuggestue er en stor omvæltning for både barn og forældre og vi har fokus på, at barn og familie får en tryg og harmonisk start. Enhver indkøring vil være individuel, da det er afhængigt af familiens livssituation og barnets udvikling.

Vi udarbejder sammen med forældrene en plan for opstart. Man skal ofte afsætte tid til indkøring over 1-2 uger. Det er vigtigt, at I som forældre tager jer tid til denne proces, da det kommer barnet til gode. Nogle børn reagerer prompte ved det første farvel, mens andre først viser tegn på protest senere i forløbet. Det er naturligt for små børn at reagere på adskillelsen fra forældrene.

Fra vuggestue til børnehave:

Når børnene flytter fra vuggestuen til børnehaven, har vi fokus på børnenes indbyrdes relationer og spirende venskaber, så de så vidt muligt flytter med andre børn de kender.

Til de børn der går i Spindegården, tilbydes forældrene inden start en overgangssamtale med personale fra børnehaven, evt. sammen med personale fra vuggestuen efter behov.

Et stykke tid inden flytningen, starter vi en besøgsordning med den kommende stue, ligesom barnet så vidt muligt er en tur med i skoven.

Til de børn der kommer fra andre institutioner, tilbydes forældrene en samtale i løbet af de første dage med snak om forventninger og for at udveksle relevante informationer i forhold til barnets trivsel.

Vi udarbejder sammen med forældrene en plan for barnets opstart. Man skal ofte afsætte tid den første uge til kortere dage, da der er mange nye indtryk og barnets rytme ændres.

Fra børnehave til fritidshjem/skole:

Vi følger kommunens retningslinjer for arbejdet med overgang til fritidshjem/skole.

I efteråret inden skolestart, udarbejder vi en 5 års status ud fra ”Alle med” kompetencehjulet. 5 års statussen er en helhedsvurdering på det enkelte barns sproglige, sociale, motoriske og trivselsmæssige udvikling og bygger på et anerkendende og resursepræget syn på barnet.

Statussen udarbejdes og diskuteres med forældrene, ligesom der afholdes samtaler og udarbejdes handleplaner efter behov.

Fra efteråret og frem til fritidshjemsstart, arbejder vi med Storegruppen på tværs af stuerne. Vi har ofte en gruppe på 25-35 børn og Storegruppen tilknyttes en personale fra hver af stuerne. Børnene arbejder ofte i mindre grupper, hvor de bliver sat sammen med børnene fra samme fritidshjem/skole de senere skal på.

I løbet af efteråret indkalder vi til et fælles møde med personale fra et af fritidshjemmene/skolerne, hvor der bliver præsenteret deres forventninger til børnenes kompetencer.

I løbet af foråret overleveres opdateret status til fritidshjem/skoler.