Spindegården

Spindegården er en integreret selvejende daginstitution med ca. 120 børn i alderen 0-6 år og 30 voksne.
Vi har åbent kl. 06.45-17 på alle hverdage.

Spindegården ligger midt i Valby i villakvarteret ved Langgade st.

Vi har 3 vuggestuegrupper med 13-14 børn pr. stue og 4 børnehavegrupper med 18-20 børn pr. stue. Der er tilknyttet 3 voksne til hver stue og da vi ligger på 3 etager, arbejdes der naturlig sammen i teams på etagerne.

Vores legeplads er inddelt med mulighed for forskellige lege; boldbur, sandkasser, cykelområde, fælles gynge, legehuse i ”Kolonihaven” og klatreredskaber.

Vi arbejder ud fra samme nationale og kommunale krav som de kommunale institutioner, men fordi Spindegården er en selvejende institution, har forældrebestyrelsen større indflydelse bl.a. ved ansættelse af leder og til at fastsætte faglige og økonomiske mål for institutionen.

Børnehaven er på skift i skoven fast hver 4. uge, og vuggestuen er med efter behov.

Spindegårdens opgave og overordnede mål er fastsat i dagtilbudsloven:

§ 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.

Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.

Stk. 3. Dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.

Stk. 4. Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.

Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud.