Værdigrundlag

I alle aspekter af Spindegårdens hverdag, er der fokus på åbenhed, dialog og inklusion. I Spindgården er der plads til alle.

Det enkelte barn skal udvikle sig individuelt og i fællesskabet. Barnet skal se sig som en del af en helhed - nemlig Spindegården. Barnet oplever, at vi arbejder sammen, og netop det barnet bidrager med har værdi for fællesskabet.

Selvværd arbejder vi med, ved at tage udgangspunkt i det enkelte barn og anerkende dets følelser, behov og hensigter.

Medbestemmelse giver vi børnene mulighed for at få, når aktiviteter er selvvalgte og lystbetonede eller når pædagogiske planer viger for nuet, grundet input fra børnene.

Selvhjulpenhed er barnets mulighed for oplevelsen af at kunne mestre og få indflydelse på eget liv. Gennem hverdags rutinerne giver vi barnet tid til egen deltagelse, så vi har fokus på processen mere end målet.

Fællesskab er når vi indgår i en gruppe og bidrager med vores individuelle kompetencer, efter alder og personlig udvikling.

Spindegårdens særkende:

Vi har et fælles ansvar: Forældre/pædagog samarbejdet, åben dialog, tryghed, respekt for hinandens tid, ærlighed, inddragelse, tillid.

Vi leger på tværs af køn og alder: forskelle og ligheder, mod, omsorg, social fleksibilitet.

Den gode tone: mellem børn, forældre og personale. Ro i huset.

Vi værner om måltidet: almen dannelse, selvbestemmelse og selvforvaltning, fællesskabet, selvværd, mod, lytte, hjælpsomhed.

Udeliv: det alternative miljø, adspredelse, nærvær og samvær, skoven, selvhjulpenhed, bevægelse, miljøskifte, natur, kreativitet, voksenfokus, ansvar for hinanden, ”at give plads”, tid, lytte.