Skoven

Vi tager i skoven 1 uge hver måned, og børnehavestuerne skiftes til at være i skoven hver 4. uge fra tirsdag til fredag.

Vi kører fra Spindegården med ”vores” bus kl. 9, og børnene skal være her senest kl. 8.50, så personalet kan nå at få et overblik over hvor mange børn der skal med.

I vinterperioden skal børnene have en trøje eller jakke på i bussen, så de ikke står og fryser når de skal ind og ud af bussen.

Flyverdragter/regntøj lægger vi ind i bagagerummet, og bliver de oppe i skoven til fredag.

Vi kører til Skodsborg, hvor vi i stationsbygningen har 2 små lokaler, og hvor skoven ligger lige udenfor døren.

I lokalerne opbevarer vi forskellige ting, og starter ofte dagen med at pakke tasker, m.m. i huset, men ellers er vi udenfor det meste af dagen.

Vi bruger den omkringliggende skov med bålpladser, skovsøer, m.m. og stranden der ligger lige i nærheden.

Skoven er et fantastisk supplement til hverdagen hjemme i Valby. Her er højt til loftet og ingen udefrakommende forstyrrelser.

Dagen er på samme tid struktureret og fri. Struktureret idet der er en del lærende regler for at passe på sig selv og hinanden når man færdes igennem skoven eller når vi tænder bål. Og fri idet man aldrig ved hvad dagen kan byde på i forhold til vejr og de mange ting man kan opdage og undersøge i skoven men også fordi der er plads og tid til børnenes fantasi og kreativitet i deres lege. Da skoven i sig selv er et utroligt læringsrum, vælger vi ofte at lade det impulsive styre dagen. Nogen dage går der timer med at undersøge biller, gå på balance på en træstamme og andre dage er det grene i skovbunden som danner rammen om en leg med rumskibe.

Vi sørger for madpakker og frugt til børnene hver dag, men de skal selv medbringe en rygsæk med en vanddunk i. For børnenes skyld, vil vi meget gerne have, at de har en vandtæt rygsæk med brede stropper og brystrem. Hvis jeres barn har en rygsæk uden brystrem, skal det have en snor eller lignende med, så vi kan binde stropperne sammen.

Det er vigtigt at barnet har tøj og sko på der passer til årstiden og terræn.

Dvs. vandtætte sko / støvler eller gummistøvler når det regner, varm og regntæt flyverdragt om vinteren, og fodtøj der er godt at gå i.

Og HUSK navn i alt!

Vi er hjemme kl. ca. 15.30, alt efter trafikken, og om fredagen er vi hjemme kl. ca. 15. I de koldeste måneder i vinterhalvåret er bussen hjemme hver dag i Spindegården kl. 15.

Hvis I har mulighed for det, er den en god idé at hente børnene ved bussen – de er ofte meget trætte efter en lang dag udenfor.

​Husk at se børnene efter for skovflåter når det er sæson for dem.

Praktisk om skovugen:

Inden vi tager afsted:

Taskens indhold:

1 flaske med vand (som barnet selv kan åbne og lukke)

1 sæt skiftetøj i pose med navn på (bukser, bluse, strømper, undertøj). Dette gælder også for de store, da alle kan sætte sig i en vandpyt eller få våde strømper…

Hue og vanter (om vinteren) – og evt. et par ekstra vanter, da de ofte bliver våde

Evt. et par bleer

Når der kommer en pose med hjem med tøj, skal der kun sendes det samme tørt tilbage næste dag.

Når I kommer om morgenen:

Den pakkede taske skal stå på gangen

Det er jeres ansvar at lægge regntøj/flyverdragt i de blå Ikea-poser

Tøjet bliver i skoven hele ugen, og kommer først med hjem fredag!

Børnene har kun ET sæt sko/støvler med i skoven, og det er dem vi tager på ud til bussen (Så ingen fodtøj i de blå Ikea-poser)

I bussen:

Når vi kører med bussen, har hvert barn kun EN jakke/trøje og ET par sko/støvler på. Vi skifter til flyverdragter/jakker/regntøj oppe i skovhuset

Vi ønsker ingen forældre inde i bussen, da det skaber ”trafikprop” for os, når vi skal have alle børn ned at sidde, i seler, tælles, osv.

Andet:

Husk at tjekke dit barns taske hver dag for vådt skiftetøj, våde huer og vanter og vand i flasken

Vi har ikke legetøj med i skoven – Det bliver hjemme

Husk at flyverdragt/regntøj bliver i skoven til fredag, så hav gerne et ekstra sæt hjemme

Husk at tømme Ikea-posen om fredagen.